Taalvrijwilligers uit Gelderland geïnspireerd tijdens studiedag laaggeletterdheid

Foto: Pixabay

Vorige week kwamen ruim 250 vrijwilligers uit Overijssel en Gelderland samen om hun kennis over het verbeteren van basisvaardigheden bij laaggeletterden te vergroten en om elkaar te inspireren.

Studiedag

De vrijwilligers volgden informatieve workshops en er werden volop ervaringen uitgewisseld. Stichting Lezen & Schrijven organiseerde de studiedag voor de derde keer. De dag vond plaats op het Deltion College in Zwolle. “In Overijssel en Gelderland begeleiden taalvrijwilligers zo’n 17.000 laaggeletterden. Deze vrijwilligers zijn onmisbaar bij het vergroten van basisvaardigheden als taal, rekenen en digitale vaardigheden. Zonder deze vaardigheden kun je niet goed meedoen in onze maatschappij. Vandaag staat in het teken van een leven lang ontwikkelen. We organiseren deze dag om vrijwilligers de kans te geven meer kennis op te doen. En om hun ervaringen met elkaar te delen. De vrijwilligers doen ontzettend belangrijk werk”, vertelt Chérif Ait Abderrahman, coördinator Oost-Nederland van Stichting Lezen & Schrijven.

Wat wil jij leren?

Na een plenaire start sprak Diana Wilmink van Hogeschool Windesheim, over laaggeletterdheid in relatie tot gezondheid. Daarna waren er workshops over onder meer grenzen stellen, culturele verschillen en coachvaardigheden. Tijdens de lunch en bij de afsluiting gingen de vrijwilligers enthousiast met elkaar in gesprek.

Taalvrijwilligers enthousiast

“Ik vind het belangrijk om mensen te helpen met taal. En ook om zelf te blijven leren, zodat ik laaggeletterden nog beter kan helpen. De vrijwilligersdag is een mooie manier om mijn kennis te verdiepen”, vertelt een van de vrijwilligers enthousiast.

“De workshops zijn zeer verhelderend en doelgericht. Ik kan een hoop vinden op internet, maar zo blijft het veel beter hangen,” zegt een andere vrijwilliger.

Weer een andere vrijwilliger voegt toe: “Het is leuk om hier met andere vrijwilligers in gesprek te gaan. En ik heb vandaag geleerd dat het essentieel is om aan te sluiten op de behoefte van de deelnemer en de vraag te stellen: wat wil jij leren? Zodat de deelnemer zich uiteindelijk zelf kan redden.”

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen