Een flinke toename van vluchten vanaf Lelystad Airport is mogelijk zonder gedwongen sluiting van Luchthaven
Teuge bij
Apeldoorn en zonder verstoring van stiltegebieden in Gelderland en Overijssel.
Een werkgroep van luchtvaartwetenschappers en -adviseurs heeft namelijk een andere vliegroute vanaf Lelystad bedacht die niet over Teuge voert, die twintig kilometer korter is en die veel minder overlast veroorzaakt.
Druk vliegverkeer
Lelystad Airport moet vanaf 2019 veel recreatievluchten van Schiphol gaan overnemen. Het luchtruim boven Lelystad is echter bijzonder druk door burger- en militair vliegverkeer. Nog meer vliegroutes zijn een probleem. In juni presenteerde staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur de door de Luchtverkeersleiding Nederland gekozen route. Volgens haar zouden alle andere routes "niet werkbaar en niet veilig” zijn.
Naast veel geluidshinder betekent het gekozen vliegplan vrijwel zeker het einde voor Luchthaven Teuge. Parachutespringen is op het grootste paracentrum van Europa niet meer mogelijk. Als het Paracentrum Teuge sluit, raakt de luchthaven de helft van de omzet kwijt en komt daardoor ook in moeilijkheden. Luchthaven Teuge heeft een jaaromzet van 23 miljoen euro en zorgt voor 200 voltijdbanen.
Alternatief
Luchthaven Teuge heeft de alternatieve route vrijdag aan Tweede Kamerleden en provinciale bestuurders gepresenteerd, in samenspraak met werkgeversorganisatie VNO-NCW Midden en Gelderse en Overijsselse gemeenten. Dijksma beloofde in juli na een storm van protest dat ze een ‘second opinion’ zou laten maken door het Engelse adviesbureau Helios.
Volgens VNO-NCW en Luchthaven Teuge heeft Helios het nieuwe plan al ingezien. Helios zou het alternatief "operationeel acceptabel” vinden. Het plan komt volgens Helios in aanmerking voor een nadere beoordeling.
Dijksma wil in november een definitief besluit nemen.