PostNL heeft minder werk en wil geld van het Rijk

07 aug , 9:34 Nieuws
ontwerp zonder titel 2024 08 07t093721768
PostNL heeft in het tweede kwartaal van dit jaar opnieuw minder brieven bezorgd en vraagt nu onder andere om een financiële bijdrage van de overheid. Het bedrijf pleit al langere tijd voor een aanpassing van de Postwet, zodat brieven minder vaak bezorgd hoeven te worden.

PostNL vraagt om overheidssteun

De stabiliteit van de postdienstverlening staat steeds meer onder druk, volgens PostNL. Het aantal verwerkte brieven daalde in de maanden april tot en met juni met 1,3 procent ten opzichte van een jaar eerder. Zonder verkiezingspost meegerekend, is er zelfs sprake van een daling van 5,9 procent. Over de eerste helft van het jaar daalde het aantal verwerkte brieven met zeven procent op jaarbasis. Door hogere arbeidskosten boekte de postdivisie een winst van slechts één miljoen euro in de eerste helft van het jaar.

Minder frequente postbezorging wegens dalende volumes

'Dit benadrukt de urgentie en noodzaak tot verandering,' zegt CEO Herna Verhagen van PostNL in een toelichting op de cijfers. 'We streven naar een verandering in de postdienstverlening naar standaard bezorging binnen twee dagen en op termijn binnen drie dagen.' In omliggende landen gebeurt dit al, waar postbedrijven bovendien financieel gesteund worden door de overheid, merkt Verhagen op. 'PostNL heeft het lang zelf kunnen doen. Nu geven we aan dat we, naast een aanpassing van het servicekader, ook kijken naar een financiële bijdrage om de stabiliteit te kunnen blijven garanderen,' aldus de CEO. Een specifiek bedrag is hierbij niet genoemd.

PostNL

PostNL, voorheen bekend als PTT (Post, Telegraaf en Telefoon), heeft een rijke geschiedenis die teruggaat tot 1799, toen het werd opgericht als staatsbedrijf. Oorspronkelijk beheerde PTT de post- en telegraafdiensten in Nederland. In 1989 werd het bedrijf geprivatiseerd en opgesplitst in twee delen: KPN voor telecommunicatie en TNT Post voor postdiensten. In 2011 veranderde TNT Post zijn naam in PostNL na de afsplitsing van het logistieke onderdeel TNT Express.
PostNL heeft zich door de jaren heen voortdurend aangepast aan de veranderende communicatietechnologieën en klantbehoeften. Van paard-en-wagen tot geavanceerde sorteercentra en digitale tracking, het bedrijf heeft een evolutie doorgemaakt die het in staat stelt om efficiënt en betrouwbaar te blijven werken. Tegenwoordig biedt PostNL niet alleen traditionele postdiensten, maar ook uitgebreide pakketdiensten en e-commerce oplossingen. Deze transformatie toont de veerkracht en innovatiekracht van PostNL in een dynamische markt.

Meer nieuws

Voor meer nieuws kunt u Apeldoorn Nieuws toevoegen op uw social media kanalen. Ook kunt u lid worden van onze nieuwsbrief. En kunt u ons via push-meldingen op uw beeldscherm krijgen. Ook voor regionaal nieuws kunt u terecht bij de buren. Harderwijk Nieuws en Nunspeet Nieuws en Ermelo Nieuws. Adverteren kan natuurlijk ook! Adverteren op nieuwspagina op Facebook met meer dan 8500 volgers? Mail dan naar [email protected] of bel naar 06–36454332.