Oud-militair en Invictus-sporter uit Apeldoorn in reclamecampagne van Nederlandse Loterij

Foto: Still YouTube

Veteraan Edwin de Wolf uit Apeldoorn staat vanaf vandaag centraal in de nieuwe campagne van Nederlandse Loterij.

Persoonlijk verhaal oud-militair

Edwin deelt hierin zijn persoonlijke verhaal van het moment waarop hij als militair op een landmijn stapte tot zijn overwinning bij het internationale multi sportevenement voor Gewonde, zieke en chronisch geblesseerde veteranen, de Invictus Games. Dit om anderen te inspireren en om te laten zien hoe de jaarlijkse financiële bijdrage van Nederlandse Loterij aan sport, maatschappij en goede doelen wordt besteed. Vanaf deze week wordt de nieuwe commercial op televisie en op verschillende social media kanalen getoond. De televisiecommercial is hier te bekijken en te downloaden.

Bijna 20 jaar terug

Edwin de Wolf begon zijn carrière als militair in 1990 op de Koninklijke Militaire School. Na zijn opleiding zat hij als groepscommandant bij verschillende eenheden. Tijdens een missie in voormalig Joegoslavië stapte Edwin op een landmijn. Hierdoor raakte hij zowel tijdelijk zijn gezichtsvermogen als gehoor kwijt en raakte zijn linkbeen onherstelbaar beschadigd.

Van dieptepunt naar hoogtepunt

Na het ongeluk begon een lange periode van revalidatie. Vastbesloten om te herstellen zocht Edwin direct een nieuwe motivatie. Zijn motivatie in die eerste tijd was jongens uit zijn groep die thuiskwamen van een missie ‘lopend’ te ontvangen. “Ik vertikte het hen te ontvangen in een rolstoel. En dat is me gelukt,” zegt Edwin. Later in zijn revalidatie maakte hij kennis met de fiets. De racefiets maakte hem fitter en sterker en gaf hem een nieuwe ambitie, de Invictus Games.

Invictus games

Edwin werd steeds fanatieker met wielrennen en mountainbiken, waarbij hij trapt met één been. Zijn beperking werd zijn kracht: inmiddels was hij para-wielrenner op het Invictus topniveau. Edwin nam als wielrenner deel aan de Invictus Games, de Olympische Spelen voor oorlogsveteranen. In Orlando (2016), Toronto (2017) en Sydney (2018) wist hij vier bronzen medailles te behalen.

Campagne Nederlandse Loterij

De campagne van Nederlandse Loterij vertelt het eerste verhaal uit een serie waarin mensen, die ondanks het bereiken van een dieptepunt, hun kans hebben gepakt en voor een nieuw hoogtepunt in hun leven zijn gegaan. De campagne vertelt het verhaal van Edwin de Wolf en hoe hij na een verschrikkelijke gebeurtenis toch naar een persoonlijk hoogtepunt is gegaan. De video laat zien hoe de spelers van de kansspelen van Nederlandse Loterij via de jaarlijkse afdracht aan de sport, goede doelen en maatschappij bijdragen aan deze overwinning. In de campagne worden de spelers hiervoor bedankt.

Vfonds

Het vfonds, één van de goede doelen die Nederlandse Loterij steunt, is zeer belangrijk voor Nederlandse veteranen. Mede door de opbrengst van de spellen van Nederlandse Loterij kan het vfonds investeren in veteranenzorg. Dit doen zij o.a. in de vorm van maatschappelijk werk, juridische dienstverlening en nazorgprogramma’s. Zo wordt de herinnering aan oorlog behouden, herdenken we slachtoffers van conflicten en vieren van bevrijding en vrijheid. Het afgelopen jaar heeft Nederlandse Loterij een bedrag van €353.000 mogen afdragen aan het vfonds.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen