Personeel Wegener woedend na miljoenenbonus

NIJMEGEN – Het personeel van uitgeverij Wegener in Nijmegen is kwaad op de directie van moederbedrijf Mecom. Wegener geeft onder andere de Stentor en de Gelderlander uit en verkeert in grote financiële problemen. Daardoor zijn de laatste jaren veel banen geschrapt.De ondernemingsraad van Wegener heeft een boze brief gestuurd aan de Raad van Bestuur van Mecom. De top van de Britse uitgever heeft zichzelf een bonus gegeven van bijna 1,5 miljoen euro.

Bron: Omroep Gelderland en Villamedia.

Het jaarverslag van Mecom meldt dat topman Keith Allen een bonus krijgt van 488.000 pond, omgerekend bijna zes ton. Dat is drie keer zoveel als in 2012.
Tweede man Henry Davies krijgt meer dan een half miljoen euro, ook dat is drie keer meer dan in 2012. Stephen Davidson krijgt 274.000 pond, ofwel ruim 333.000 euro. Hij kwam vorig jaar niet op de bonuslijst voor.
De drie verdienden vorig jaar samen bijna het dubbele van het jaar daarvoor: 2,54 miljoen euro tegenover 1,45 miljoen. In een toelichting in het jaarverslag staat dat Allen, Davies en Davidson de salarisverdubbeling verdienen aan het succesvol uitvoeren van de strategische visie en hun loyaliteit aan Mecom.
“Schandelijk”, zegt secretaris ad interim Jos van Rijsingen van de ondernemingsraad van Wegener in een reactie. De kwestie kwam vandaag aan de orde tijdens een kennismakingsgesprek van de nieuwe raad met CEO Susan Duinhoven. “Haar lichaamstaal sprak boekdelen. Ze was het er zichtbaar niet mee eens.”
De ondernemingsraad gaat een brief sturen naar de Raad van Commissarissen en zal Keith Allen er persoonlijk op aanspraken volgende week tijdens een vergadering van de Europese ondernemingsraad.
Van Rijsingen: “Andere machtsmiddelen hebben we niet. Gezien de situatie van het bedrijf had de top van Mecom moeten afzien van de bonus. Dat heeft het personeel van Wegener ook gedaan. In plaats daarvan heeft de Mecom-top gekozen voor eigenbelang. Een gemiste kans.”
Het Britse mediaconcern zag vorig jaar de omzet dalen met elf procent tot 808 miljoen euro. De advertentie-inkomsten liepen terug met 21 procent tot 288 miljoen euro.
Het nettoverlies uit voortgezette activiteiten bedroeg 64 miljoen euro, tegen 85 miljoen euro in 2012. Het verlies onder de streep verdubbelde ten opzichte van 2012, van 30 miljoen naar 61 miljoen euro.
In het eerste kwartaal dit jaar nam het bedrijfsresultaat met 5,2 miljoen euro toe. De aanhoudende daling van de inkomsten uit abonnementen en advertenties werd gecompenseerd door zeventien procent kostenbesparingen.
Auteur: Bart Ebisch Bron: Villamedia.nl 
Op de hoogte blijven van ons laatste nieuws via Facebook? Druk op de “Vind ik leuk“-button. Liever via Twitter? Druk op de “Follow”-button. Klik HIER 

Reacties