Kunstgras Desso in Brazilie stadions

Over de hele wereld gebruiken topclubs het kunstgras van Desso. Denk aan het Wembleystadion in Londen en ook voor het WK in Zuid-Afrika in 2010 verzorgden Hollanders de grasmat.

Hoe veel strubbelingen er ook waren bij de bouw van de WK-stadions in Brazilië, dankzij Nederlandse bedrijven zijn in ieder geval het licht en het gras in orde. De hybride grasmat van Desso verenigt natuur en plastic tot perfectie.
De Arena Corinthians in São Paulo blaakt inmiddels van het plastic groen voor de start van het WK 2014. 
Besluiteloos
“Het was de bedoeling dat we meer velden zouden doen, waaronder ook het veld van Maracanã in Rio de Janeiro,” zegt topman Alexander Collot d’Escury tegen het ANP. “Uiteindelijk konden de Brazilianen maar niet beslissen. Aangezien wij een beperkt aantal machines hebben en de vraag naar ons systeem heel groot is, hebben we in februari gezegd: dan houdt het op, wij moeten verder.”

Helaas kreeg Desso in Brazilië daarom alleen opdracht voor het kleinere stadion. Jammer, vindt Collot d’Escury want het prijskaartje van een half miljoen euro is volgens hem een schijntje op een begroting van 3 miljard.
Gaten trappen
Het resultaat zal blijken, zegt hij: “Het risico bestaat dat in bijvoorbeeld het Maracanãstadion na vier of vijf wedstrijden de plaggen in het rond zullen vliegen. Ik hoop het niet, maar dat risico neemt de organisatie nu wel.”
De beroemde techniek van Desso heet GrassMaster. Tussen het natuurgras steken kunststoffen vezels 18 centimeter de grond in. Dat geeft meer houvast voor de biologische sprieten.
Spannend
Miljarden mensen zullen op 12 juni de tv afstemmen op de eerste wedstrijd van het WK tussen Brazilië en Kroatië. “Het veld moet er dan uitzien als een biljartlaken. Ook wij leven met gezonde spanning toe naar die dag.”
Philips verlicht WK
Eerder maakte de Nederlandse multinational Philips bekend dat het de lichtsystemen tijdens het WK in Brazilië verzorgt.

ak939cbe31op01pa624iwolum
Foto: ANP
krhbq3j7dvv4hfxhek6mj2en7-w300-h250-f-be


Op de hoogte blijven van ons laatste nieuws via Facebook? Druk op de “Vind ik leuk“-button. Liever via Twitter? Druk op de “Follow”-button. Klik HIER wanneer u zich wilt aanmelden voor de nieuwsbrief.  

Reacties