Concours d'Elegance Paleis het Loo 2014

22 jun 2014, 00:02 Nieuws

Zonnige eerste dag Concours d'Elegance Paleis Het Loo

door Remco Slump - Autovisie

Beter had het Concours d’élégance Paleis Het Loo niet kunnen beginnen. Op het terrein van het voormalige koninklijk paleis in Apeldoorn scheen niet alleen de zon, maar ook de lak van vele honderden prachtige klassiekers en youngtimers.

Het was dit jaar voor het eerst dat de ruimte binnen de hekken van Paleis Het Loo gebruikt mocht worden voor het Concours en dat leverde mooie plaatjes op. Bijna logischerwijs stonden alleen de absolute topstukken van het Internationale Concours in het gelid achter de paleispoort: een rijtje Facel Vega’s, een paar buitengewoon zeldzame Fiat Otto Vu’s en een goudkleurige Rolls-Royce die zo van Liberace geweest kon zijn.

Oude beestjes

Bij stilstaande klassiekers bleef het uiteraard niet. De oprijlaan van Paleis Het Loo werd traditiegetrouw gebruikt voor een korte sprint met vooroorlogse racewagens: stuk voor stuk peperdure exemplaren die, ondanks hun leeftijd en monetaire waarde, niet op de genade van hun bestuurders konden rekenen. De oude beestjes moesten werken voor hun geld, want hun berijders haalden alles uit de kast.

Tjokvol

Daarbij stroomde de klassiekerparkeerplaats tjokvol met bezoekers die hun eigen dierbare bezit hadden meegebracht. En daarbij ging het echt niet altijd om de gangbaardere oldtimers. Zo stuurde een ouder echtpaar hun peperdure, in British Racing Green gestoken, Aston Martin V8 Vantage Zagato naar Apeldoorn, was er uit Duitsland een heuse BMW Z1-club komen overwaaien (met zo’n tien exemplaren van de zeldzame roadster) en bracht iemand een extreem vroege Citroën 2CV mee (zo eentje met een volledig stoffen dak en achterklep, carrosseriedelen van ‘golfplaat’ en een soort hangmat voorin).

Espace

Rond de Autovisie-stand stonden de deelnemers aan het Nationaal Autovisie Klassieker Concours opgesteld en iets verderop had Renault bijna zeventig bijzondere modellen uit het verre en niet zo verre verleden opgetrommeld: denk aan een smetteloze Espace van de eerste generatie, de bij veel mensen onbekende Safrane Biturbo, de ultrabrede 5 Turbo 2 en vertegenwoordigers van iedere generatie Renault Alpine.

Tranen

De prijsuitreiking van het Nationaal Autovisie Klassieker Concours kreeg op het laatste zowaar een emotioneel tintje. De winnaar, J. Hakkers met zijn uitzonderlijk mooi gerestaureerde Opel Manta A, was er zichtbaar door getroffen dat hij er met de winst in zijn categorie (Sportwagens voor de gewone man) en de overall winst vandoor ging. “Ik kan het nog steeds niet geloven”, zei hij na afloop.


SAM_0079


SAM_0080


SAM_0081


SAM_0082


SAM_0083


SAM_0087


SAM_0088


SAM_0089


SAM_0090


SAM_0091


SAM_0092


SAM_0093


SAM_0094


SAM_0095


SAM_0096


SAM_0097


SAM_0098


SAM_0099


SAM_0100


SAM_0101

Dag 2

Met de bekendmaking van de winnaar van het Nationaal Autovisie Klassieker Concours is het Concours d’élégance Paleis Het Loo echter nog niet ten einde. Het evenement gaat in volle snelheid door op zondag 22 juni en die dag belooft net zo spectaculair te worden als vandaag. Misschien nog wel spectaculairder zelfs, want op de tweede dag wordt het Internationaal Concours gehouden. Dat betekent dat een aantal van de kostbaarste, mooiste en meest bijzondere klassiekers het podium op zullen rijden. Mis dat niet!

Hier onder een overzicht van alle winnaars van het Nationaal Autovisie Klassieker Concours

Categorie: Geniale eenvoud

1 Volkswagen Kever (1952) – R. van Deelen

2 Daf 600 (1960) – A. Zwaagstra

3 Volkswagen Kever 1200 (1967) – A. Hollander

Categorie: Japan in de kinderschoenen

1 Datsun 100A (1976) – W. van Alfen

2 Mazda 1300 (1976) – M. Boersma

3 Suzuki GS100 (1982) – M. Spoelstra

Categorie: Vijftig jaar Mustang

1 Ford Mustang GT (1966) – Th. van der Kroft

2 Ford Mustang Convertible (1965) – G. van Dongen

3 Ford Mustang Convertible (1973) – P. Jaarsma

Categorie: Sportwagens voor de gewone man

1 Opel Manta A (1971) – J. Hakkers

“Ik kan het nog steeds niet geloven”

- Prijswinnaar J. Hakkers

2 Triumph GT6 (1971) – M. van der Spek

3 Ford Capri 1500 (1969) – R. Aertse

Categorie: PRV, een wereldmotor

1 Peugeot 604 (1978) – L. Wolfs

2 Volvo 760 (1989) – M. Wals

3 DeLorean DMC-12 (1981) – R. Huizinga

Categorie: Supercars met middenmotor

1 Lamborghini Miura S (1969) – R. Fransman

2 Ferrari Mondial (1989) – S. van den Bey

3 Maserati Bora (1973) – G. van Steekelenburg

Categorie: Film- en televisiehelden

1 Dodge Charger ‘General Lee’ (The Dukes of Hazzard) – S. Klaucke

2 BMW Z8 (The World is not enough) – H. Hemke

3 Ford Mustang Shelby GT500 ‘Eleanor’ (Gone in sixty seconds) – F. Teuthof

Categorie: Renault-display

Renault Espace (1987) – dhr. Heurkens

Best of show

Opel Manta A (1971) – J. Hakkers

Vredestein Most Original Award

Ford Mustang Convertible – G. van Donge


ce940c90qxlqjca77d90lq6j5-w300-h250-f-be