Zwart-wit tegenstellingen in Atlanta

20 jaar geleden: WK voetbal USA 1994 (5)

Dollars. Het Witte Huis. Zwarthandel. Coca-Cola. O.J. Simpson. Zon. Goedkope benzine. Disney. Maradona. McDonald´s. Nog meer zon. Major League Baseball. Romario. En o ja, in de vaak verzengende hitte werd ook gevoetbald… In 1994 fungeerden de VS als host van de 15e World Cup. The ‘Greatest show on earth’, noemden de Amerikanen het zelf in al hun bescheidenheid. Rob Kruitbosch volgde de bal een maand lang in alle staten… Twintig jaar na dato. Een persoonlijke terugblik op een opmerkelijk en bizar WK voetbal. Vandaag deel 5: Coke is everywhere! 
Woensdag 22 juni 1994: Ik ben zelden in een stad geweest waar de tegenstellingen tussen blank en zwart zo duidelijk aan de oppervlakte komen dan in Atlanta. We bevinden ons in het ‘zwarte’ Zuiden van de USA. Het gebied waar de slavernij op de katoenplantages z’n hoogtijdagen beleefde en Martin Luther King in 1929 het levenslicht zag. Bij ons ritje met de trein van de Metropolitan Atlanta Rapid Transit Authority naar het stadscentrum zijn we met onze lichte huidskleur bijna een bezienswaardigheid. Wanneer tijdens de lunchpauzes het fastfood in sneltreintempo over de toonbanken rolt, zit blank keurig bij blank en zwart bij zwart. Alsof het zo hoort. Heel bizar. 
Het enige bindmiddel tussen de rassen is Coca-Cola. Coke is everywhere! Atlanta huisvest namelijk niet alleen CNN binnen de stadsgrenzen, boven alles staat de hoofdstad van Georgia synoniem met Coca-Cola. In The World of Coke, het bedrijfsmuseum van de frisdrankenfabrikant, mogen de bezoekers alle 39 verschillende smaken proeven die het Coke-imperium anno 1994 op de markt brengt. 
Van de Olympische Spelen, die Atlanta in 1996 tot het middelpunt van sportwereld zullen maken, is twee jaar voordien nog weinig merkbaar. Op de hoek van Upper Alabama Street en Peachtree Street krijgen we in de ‘Olympic Experience’, het pr-bureau annex gift shop van het plaatselijke Olympische Comité ACOG, opening van zaken. Merchandising ligt al in alle mogelijks vormen en maten klaar. Caps, T-shirts, sweatshirts, trainingspakken, sleutelhangers, stickers, pinns. Zelfs baby’s mogen met een speciale outfit voorzien van het Olympische logo de wieg in. 
Het Olympisch stadion bevindt zich nog in de prenatale fase. De bouw laat nog op zich wachten. De Mundial 2014 in Brazilië staat dus niet op zich. We ervaren het later op de middag naast het Fulton County Stadium, de thuisbasis van de plaatselijke honkbalgrootmacht de Atlanta Braves. We kijken daar uit over een bouwterrein met wat betonnen pilaren en een handjevol bulldozers.  Op die grotendeels kale vlakte moet het Olympisch stadion verrijzen met een capaciteit van 85.000 toeschouwers. 
De World Cup gaat ondertussen gewoon door. Op tv krijgen we mee hoe thuisland Amerika Colombia verslaat. Een sensatie, die later nog een tragisch staartje zou krijgen. 
MORGEN DEEL 6: Belgen en Mickey Mouse
Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen