Fraudehelpdesk waarschuwt voor ‘Microsoftbeller’: al meer dan 400 meldingen van telefoonterreur

Apeldoorn-BEST – Bij de Fraudehelpdesk in Apeldoorn zijn dit jaar al meer dan vierhonderd meldingen binnengekomen van mensen die gebeld zijn door zogenoemde ‘Microsoftbellers’. Deze telefonische oplichters richten zich de laatste tijd op Best.

De Fraudehelpdesk waarschuwt al jaren voor de oplichters die zich voordoen als medewerkers van het Amerikaanse technologiebedrijf Microsoft. De meldingen blijven volgens een communicatiemedewerker van de helpdesk steeds weer terugkomen.
Fraudehelpdesk waarschuwt voor ‘Microsoftbeller’: al meer dan 400 meldingen van telefoonterreur
BEST – Bij de Fraudehelpdesk in Apeldoorn zijn dit jaar al meer dan vierhonderd meldingen binnengekomen van mensen die gebeld zijn door zogenoemde ‘Microsoftbellers’. Deze telefonische oplichters richten zich de laatste tijd op Best.
De Fraudehelpdesk waarschuwt al jaren voor de oplichters die zich voordoen als medewerkers van het Amerikaanse technologiebedrijf Microsoft. De meldingen blijven volgens een communicatiemedewerker van de helpdesk steeds weer terugkomen.
De bellers, die Engels spreken, geven aan dat de computer van degene die de telefoon opneemt bijvoorbeeld besmet is met een virus. Vervolgens bieden ze hiervoor een oplossing. Een oplossing waarvoor een paar dollar betaald  moet worden en waarvoor de ‘hulpvaardige medewerker’ dus creditcardgegevens nodig heeft.
Door heel Nederland
Dit soort telefoontjes wordt door heel Nederland gepleegd. De Fraudehelpdesk vermoedt dat de oplichters, die meestal vanuit India bellen, een bestand hebben met Nederlandse telefoonnummers. Vervolgens bellen ze steeds in een bepaalde regio een aantal nummers, wat de laatste tijd dus in Best is gebeurd. In juni dit jaar bijvoorbeeld waren de ‘Microsoftbellers’ in Gelderland actief. 
Behalve de vraag naar creditcardgegevens komt het ook voor dat de telefonische oplichters de computer van een slachtoffer willen overnemen om zo het virus van de computer te verwijderen. De criminelen proberen vervolgens in te breken in de computer.
Meteen ophangen
De belangrijkste tip die de Fraudehelpdesk heeft voor mensen die te maken krijgen met een ‘Microsoftbeller’ is meteen op te hangen en in elk geval nooit creditcardgegevens te geven. Ook raadt de helpdesk mensen aan iedereen in huis te waarschuwen wanneer er een dergelijk telefoontje is binnengekomen.
“De oplichters zijn namelijk erg volhardend. Ze proberen het steeds opnieuw totdat ze iemand aan de telefoon krijgen die in hun praatjes meegaat”, legt de communicatiemedewerker uit. Het heeft volgens haar overigens geen zin het telefoonnummer te noteren om het vervolgens te blokkeren. Als er al een nummer in beeld verschijnt, is dit volgens haar namelijk niet het nummer dat de criminelen daadwerkelijk gebruiken.
Op de hoogte blijven van ons laatste nieuws via Facebook? Druk op de “Vind ik leuk“-button. Liever via Twitter? Druk op de “Follow”-button. Klik  HIER 

Reacties