[VIDEO] Ik zei: ‘Dat is gevaarlijk’. Hij zei: ‘Zeik niet, ik heb het koud’

APELDOORN – Loes Bzeih uit de Apeldoornse wijk Anklaar maakt het weer goed. De vrouw moest met gillende sirenes worden afgevoerd naar het Academisch Ziekenhuis in Amsterdam. Ze kampte met een zware koolmonoxidevergiftiging. Haar man had in huis de barbecue aangestoken om de woning te verwarmen. De wijk is sinds zondag getroffen door een grote gasstoring meldt Omroep Gelderland.

‘Hij was eigenwijs’
Loes Bzeih waarschuwde haar man nog om de barbecue niet aan te steken. ‘Maar hij was eigenwijs’, zegt de vrouw nog steeds een beetje ontdaan aan de tafel in haar woonkamer, die inmiddels met een elektrisch kacheltje wordt verwarmd. ‘Het stinkt en het is gevaarlijk,’ zei ze tegen haar man. ‘Koolmonoxide hè, pak maar een lekker dikke deken’, maar haar man sloeg de waarschuwing in de wind: ‘Je moet niet zeiken, ik heb het koud’. Loes’ echtgenoot komt uit Libanon. ‘Daar gebeurt het heel veel. De barbecue wordt buiten aangestoken, als de rook weg is en de kooltjes zijn roodgloeiend dan wordt ‘ie binnen gezet. Dan gaat iedereen er gezellig omheen zitten, maar de huizen daar zijn lang niet zo goed geïsoleerd als in Nederland.’

‘Ik dacht, komt dat van het tostibroodje?’
Loes voelt zich een tijdje na het aansteken van de barbecue niet goed worden. Ik dacht: ‘Zou dat van dat tostibroodje komen? Ik wilde frisse lucht, ben opgestaan en wilde naar buiten. Toen ben ik in de keuken in elkaar gezakt, met een keiharde klap. Mijn man riep tegen mijn zoon die boven was: ‘bel 112’. ‘Hangend in de armen van de ambulancebroeder ben ik in de ziekenwagen gesmeten, dat heeft mijn zoon mij gezegd. Ikzelf was toen al niet meer bij. Ik had 60% koolmonoxide in mijn bloed, dat is er in de speciale zuurstofkoepel in Amsterdam weer uitgehaald’.

Barbecue komt er niet meer in
Het ambulance personeel zei mij dat ik een engeltje op mijn schouder heb gehad. ‘Doordat u bent gaan lopen en in elkaar zakte hebt u ook uw familie gered. Ik ben vreselijk geschrokken. Mijn man heb ik gezegd: ‘een barbecue komt er niet meer in. Hij kan wel zeggen dat het lekker warm is, maar dan gaat hij maar in de schuur zitten. Hij is overigens vreselijk geschrokken. Hij heeft z’n lesje wel geleerd’, aldus Loes Bzeih.
d4agphhcj7m4d3agerwnd9rrj-w620-h100-f-be
Op de hoogte blijven van ons laatste nieuws via Facebook? Druk op de “Vind ik leuk”-button. Liever via Twitter? Druk op de “Follow”-button. Klik HIER