Kayak in Gigant

Iets na negen uur komen zaterdagavond de zeven mannen en vrouw, die samen de oudste nog actieve Nederlandse progressieve/symfonische rockband Kayak vormen, het podium op van de popzaal van De Gigant in Apeldoorn. Hoewel niet uitverkocht zijn er toch heel wat liefhebbers naar dit optreden gekomen, vooral omdat het een van de laatste keren is dat de band in deze samenstelling te bekijken is. De reden hiervoor: boegbeelden en leadzangers Cindy Oudshoorn en Edward Reekers hebben besloten om per 1 januari 2015 uit de band te stappen en zich met andere zaken te gaan bezighouden.

Kort geleden verscheen het laatste album van de huidige formatie, de dubbelplaat Cleopatra – The Crown Of Isis, die de band d.m.v. crowdfunding in eigen beheer heeft uitgebracht. Zoals de titel al aangeeft gaat het verhaal van deze ‘rockopera’ over het leven van de legendarische Egyptische koningin Cleopatra VII Philopator, die leefde van oktober 69 tot 12 augustus 31 voor Christus en die werd geboren in Alexandrië, Egypte, waar ze ook overleed. Het is dan ook logisch dat Kayak het grootste gedeelte van het optreden besteedt aan de songs van het nieuwe album.
Maar de band begint met vier songs uit het repertoire van de huidige formatie: Alienation (van het album Coming Up For Air), Pagan’s Paradise (van Nostradamus), het oudje Daphne (van Phantom Of The Night) en Before The Angels Fell (van Letters From Utopia). Na een korte introductie door gitarist-zanger Rob Vunderink begint de band met een selectie van in totaal twaalf (van de vierentwintig) songs van Cleopatra. Uiteraard wordt de rol van Cleopatra vervuld door Oudshoorn, terwijl Reekers als The Sicilian en Vunderink als Octavian hun songs vertolken.
Typische Kayak-productie
Cleopatra The Crown Of Isis is door oprichter Ton Scherpenzeel en zijn vrouw Irene Linders geschreven, en is een uitstekend werkstuk dat zich zeker kan meten met eerdere producties als Nostradamus en Merlin. Muzikaal gezien is het een typische Kayak-productie, met de van de band bekende symfonische toetsenklanken en het herkenbare gitaargeluid van Joost Vergoossen (de laatste twee jaar door de lezers van muzikantenmaandblad Gitarist uitgeroepen tot beste gitarist van Nederland).
De ritmesectie, bestaande uit bassist Jan van Olffen en meesterdrummer Hans Eijkenaar, legt een mooie basis voor de rest van de band. Edward Reekers bespeelt naast keyboards ook percussie en samen met Cindy Oudshoorn zingt hij vanavond de sterren van de hemel. Het lijkt erop dat de onderlinge verhoudingen, ondanks het binnenkort stoppen van de beide boegbeelden, nog steeds goed zijn (of ze kunnen goed acteren), want er is veel interactie tussen de muzikanten waar te nemen. Na een uur is het tijd voor een korte pauze, waarna verder wordt gegaan met songs van Cleopatra. Wel moet gezegd worden dat dit voor niet-ingewijden in deze nummers nu en dan wel wat zwaarmoedig kan overkomen, want niet alle songs zijn even toegankelijk.
Eerbetoon aan Pim Koopman
Na The Sacred Kiss vertelt Vunderink dat het voorbij is, want alle hoofdpersonen zijn nu dood en dus vervolgt de band met een aantal klassiekers uit het Kayak-repertoire. Maar voordat die komen, volgt er een eerbetoon aan de in 2009 overleden medeoprichter Pim Koopman, in de vorm van het ontroerende door Reekers gezongen Nobody Wins. Hierna wordt het een feest van herkenning met achtereenvolgens Starlight Dancer, Chance For A Lifetime en natuurlijk de eerste song die Reekers ooit mocht inzingen: Kayaks bekendste song en grootste hit Ruthless Queen. In de toegift gaat de band nog even terug naar Cleopatra, met The Crown Of Isis. Hierna is het, na ruim twee uur, echt afgelopen. De band neemt onder luid applaus afscheid van het Apeldoornse publiek.
Thuisgekomen kijk ik nog even op Facebook, of er al reacties op staan. Daar lees ik het ontroerende bericht van Cindy Oudshoorn, die vertelt dat de afgelopen dagen de zwaarste in haar leven waren, omdat maandag jl. haar zus Mariëlle na een kort en slopend ziekbed is overleden en vrijdag is begraven. Complimenten voor haar professionaliteit, want er was tijdens het concert niets van te merken dat ze dit beleefd had. Wat zeg je dan in zo’n geval? Respect!
Je kunt de band de komende twee weken nog zien in: 19/12 – Zwolle, Hedon, 20/12 – Weert, Bosuil, 27/12 – Leeuwarden, Romein en 28/12 – Zoetermeer, De Boerderij.
Bron Klik Hier

Reacties