Nieuwe directie voor de Persgroep en Wegener

Nieuwe directie voor de Persgroep en Wegener

De Persgroep en Wegener hebben een directie benoemd voor de aankomende fusie tussen de twee uitgeverijen. Dit meldde Willem-Albert Bol, manager marketing advertising van de Persgroep, aan Adformatie.

CEO wordt Frits Campagne, momenteel ook CEO bij de Persgroep. Ook commercieel directeur Erik Roddenhof, directeur advertenties Christel van den Hazel en financieel directeur Josko Rockx, alle drie van de Persgroep, behouden hun functie in het nieuwe fusiebedrijf. Uitgeefdirecteur Erik van Gruijthuijsen van Wegener wordt directeur journalistiek, een nieuw gecreëerde functie. De functie van directeur operations staat volgens Bol nog open.

Opmerkelijk is dat de huidige CEO van Wegener Susan Duinhoven en directeur marketing en sales Peter Vertregt, eveneens van Wegener, niet voorkomen in dit plaatje. Wat de toekomst voor deze twee inhoudt is nog niet bekend. Of de aangekondigde fusie ook daadwerkelijk doorgang vindt moet nog door de mededingingsautoriteit ACM worden besloten.

 

‘Bezuinigingsplan dat weerga niet kent’

De vakbonden hebben geschokt gereageerd op de reorganisatie bij De Persgroep en Wegener. Dat blijkt uit een rondgang van RTV Oost onder de verschillende vakbonden. NVJ-dagbladsecretaris Annabel de Winter noemt het ijskoude bezuinigingsoperatie en een platte reorganisatie. “Wij hadden van topman Christian Van Thillo een investering en versterking van de regionale journalistiek verwacht. We zijn in shock.” Ook de andere bonden zijn bezorgd en stellen dat gedwongen ontslagen helemaal niet nodig zijn omdat De Persgroep een financieel gezond bedrijf is.

Ook Ron Lodewijks, voorzitter van de redactieraad van het Brabants Dagblad heeft weinig begrip voor het reorganisatieplan, waarbij 400 banen verdwijnen. In de Volkskrant spreekt hij van een bezuinigingsplan ‘die zijn weerga niet kent‘. “De persgroep zegt te willen investeren in betere regionale kranten, en daar zijn wij natuurlijk helemaal voor, maar hoe dat te rijmen is met het verdwijnen van zoveel banen is volstrekt onduidelijk.”

Hoewel de vakbonden spreken van een kaalslag binnen de regiojournalistiek, valt dat volgens John van den Oetelaar, hoofdredacteur van het Eindhovens Dagblad, wel mee. Van den Oetelaar stelt in zijn eigen krant dat er dan wel arbeidsplaatsen verdwijnen, maar dat dat ‘niet per se schrijvende journalisten’ zijn. Volgens de huidige planning zou het gaan om 10 tot15 banen. “In de redactionele sterkte zitten nu ook ondersteunende functies, die wellicht elders belegd worden. Een deel van de arbeidsplaatsen dat gaat verloren, wordt gecompenseerd door het verhogen van het freelancebudget. Daarmee is nog onbekend hoeveel journalistieke inspanning uiteindelijk voor de regio verloren gaat.”

Naast de 15,1 fte die er bij het Eindhovens Dagblad uit moeten, gaat het Brabants Dagblad 24 fte verliezen. BN/De Stem verliest 16,3 fte, De Gelderlander 29,6, de Stentor 12,4, Tubantia 27,1 en het PZC 5,8. Daarnaast wordt de Persdienst van Wegener opgeheven, waardoor 24 banen komen te vervallen. Erik van Gruijthuijsen, nu directeur-uitgever Wegener-Zuid, wordt journalist directeur van AD/Regiogroep. Zakelijk hoofdredacteur Bart Verkade van AD Nieuwsmedia wordt directeur AD/regiogroep en hoofdredacteur Jan ‘t Hart van de Persdienst treedt toe tot de hoofdredactie van de centrale redactie in Rotterdam.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen