Olympisch marathonloopster Andrea Deelstra leert kinderen van basisschool De Mheen anders gymmen en buiten spelen

Foto: Tessa Mensink

Andrea Deelstra, Olympisch marathonloopster en bewegingsconsulent van de Gelderse Sport Federatie, leerde leerkrachten en leerlingen van basisschool De Mheen nieuwe sport- en spelvarianten aan tijdens de gymles en het buitenspelen.

Nieuw schoolplein

De lessen werd mogelijk gemaakt door een subsidie van de provincie Gelderland. “Onze net nieuw aangelegde, natuurlijke schoolplein vroeg om anders ‘leren’ buiten spelen”, aldus directeur Hilderink . “Leerkrachten en leerlingen zijn super enthousiast over de aangeboden activiteiten. Het is niet altijd iets nieuws, maar soms net een andere draai aan een bestaand spel.”

Gelderse Sport Federatie

“Spel is een van de 4 basisvormen van het Jenaplanonderwijs, waarbinnen en waarmee we ons als mens ontwikkelen”, zegt directeur van De Mheen, Ben Hilderink. “Wij vinden het zeer belangrijk voor onze leerkrachten en leerlingen om hierin te investeren. De komst van Andrea sloot goed aan bij ons net nieuw aangelegde, natuurlijke schoolplein”, vertelt Hilderink.

Bewegingsconsulent en Olympisch marathonloopster Andrea Deelstra vult aan:  “Wanneer een nieuw schoolplein is ingericht, kunnen wij scholen begeleiden om het gebruik van het schoolplein te stimuleren met onder andere sport- en spelactiviteiten. Maar niet alleen tijdens het buiten spelen, ook tijdens de gymles kunnen we scholen ondersteunen.” Alle leerlingen van de midden- en bovenbouw kregen lessen van Andrea, niet alleen tijdens de gymles, maar ook tijdens de buitenschoolse opvang.

Nieuwe activiteiten

Voor kinderen op school is het bewegingsonderwijs dat ze volgen een belangrijke middel waarmee ze in beweging worden gebracht. Het aanbod moet daarom goed zijn. “Het is fijn wanneer een bewegingsconsulent je weer eens nieuwe spel- en sportactiviteiten aanleert. Dat is niet alleen fijn voor mij, maar ook voor de leerlingen. Je raakt toch snel gehecht aan je eigen favoriete en succesvolle spel- en sportactiviteiten. Andrea leerde nieuwe spellen, maar gaf aan bestaande spelletjes net even een andere draai”, vertelt Tessa Mensink, leerkracht op De Mheen. “De leerlingen zijn super enthousiast en passen de activiteiten meteen toe.” Na afloop heeft ze een map met spelkaarten achtergelaten, waarmee  de kinderen onderling ook betere speelafspraken kunnen maken.

 

Reacties