Internet en telefonische oplichting, weet hoe het werkt!

Foto: pixabay

De fraudehelpdesk waarschuwt u ook komende maand extra om u te wijzen op de gevaren van valse e-mails en smsjes. Deze zijn steeds moeilijker te herkennen en worden aan u gestuurd om geld uit de zak te kloppen. Nieuwe trend hierbij is, dat men de namen en logo’s van bekende merken meer en meer gebruikt om uw vertrouwen te winnen.

Deze merken, voorbeelden zijn De Nederlandse Spoorwegen, Albert Heijn en Media Markt, hebben daar echter geen toestemming voor gegeven en werken er dus niet aan mee! In de mails of smsjes kan het om win-win acties gaan waarbij uw ‘winst’ nooit zal worden uitgekeerd…….

Gijzeling

Soms gaat de oplichterij nog veel verder en wordt uw pc of erger, het netwerk van het bedrijf waar u voor werkt, na het openen van een bijlage achter een code gezet, waarna tegen betaling de blokkade wordt opgeheven….. als u of het bedrijf geluk heeft….. Uw pc en alle opgeslagen en aangesloten kennis worden in dit geval gegijzeld. Of de blokkade na betaling van het losgeld inderdaad wordt opgeheven is lang niet zeker! Ook deze praktijken komen steeds vaker voor.

Telefoon

Via de telefoon heeft u misschien ook al met dit soort oplichters kennisgemaakt. Steeds bekender worden de telefoontjes van ‘Microsoft’ bijvoorbeeld, een overigens vriendelijke (meestal) dame vraagt u in het gesprek om dingen op uw computer te doen. Als u op haar aanwijzingen inlogt op een bepaalde pagina,  nestelt zich een virus in uw computer en geeft u de controle over uw computer ongewild aan een stelletje fraudeurs over!

Tips

Let daarom goed op wat u doet! Tips daarbij zijn:

  • Maak regelmatig back-ups van uw computerbestanden en bewaar deze zonder dat zij aan uw computer of netwerk verbonden zijn.
  • Installeer een goede antivirusprogramma en houdt die update! Dit is erg belangrijk om uw schade vergoed te kunnen krijgen!
  • Bekijk een mail met een nuchtere blik, kent u het bedrijf? Is de mail in foutloos Nederlands geschreven? Wat is het e-mailadres waarmee de mail verzonden is? Wat vraagt men nu precies van mij?
  • Vraagt men u iets te doen of in te vullen? Wees erop bedacht dat men achter uw bankgegevens wil komen, daarna is het nog een koud kunstje om geld van uw rekening af te halen!
  • Stuur uw ‘oude’ bankpas NOOIT op, zelfs niet als men u verzoekt uw pas en uw code apart van elkaar op te sturen! Uw bank zal hier nooit om vragen!
  • Wat via de mail succesvol blijkt te zijn is dat ook via sms, ook voor sms berichten geldt dat u op uw hoede moet zijn voor oplichterij!
  • Blokkeer uw pas onmiddellijk als u in de gaten heeft dat u bent of wordt opgelicht en noteer de juiste nummers in uw telefoon.

Dit zijn de meest voorkomende richtlijnen bij telefoongesprekken:

  • Het telefoonnummer komt u vreemd voor, bijvoorbeeld beginnend met 001425905(xxx) of u ziet bij een gemiste oproep het nummer 0000 staan. Neem niet op of verbreek de verbinding.
  • Het nummer kent meer dan 10 cijfers of juist minder of u herkent het niet? Gaat het om een gemiste oproep? Bel niet terug, terugbellen gaat u erg veel geld kosten!
  • Degene die u belt spreekt gebrekkig Nederlands met een oosters accent en een Amerikaanse naam.
  • Controleer het nummer op internet of via ‘wie heeft gebeld?’ U ziet waarschuwingen bij twijfelachtige of nummers die in verband worden gebracht met oplichting.
  • U bent niet onbeschoft als u de verbinding verbreekt, u bent voorzichtig en wilt niet opgelicht worden! Ga in geen geval het gesprek aan. Nee is nee.
  • Bedrijven waar u klant bij bent zullen u nooit via telefoon of mail benaderen met de vraag om uw (bank of pin) gegevens of om in te loggen op een bepaalde site. U kunt uw bedrijf of bank gerust bellen met vragen over ‘hun’ mail of belletje. Vaak is er op de website van grote bedrijven wel een waarschuwing voor dit soort praktijken te vinden.

U kunt een mail die u niet vertrouwt doorsturen naar: [email protected]

Hier vindt u alles over veilig internetten, uitgebreide informtie, uitleg en instructies via deze filmpjes op youtube.

Wilt u informatie of advies over fraude dan kunt u terecht bij de Fraudehelpdesk op werkdagen tussen 09:00 uur en 17:00 uur, op woensdag vanaf 12:00 uur op telefoonnummer: 088-7867372 of via het meldformulier.   

Bron: Nos en de fraudehelpdesk

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen