Omzet grotere bedrijven stijgt en speciaalzaken blijven achter

Foto: Pixabay

Nederlandse winkeliers hebben in het eerste kwartaal van het jaar hun omzet in doorsnee met 3,4 procent zien stijgen in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder.

Doe het zelf en meubelbranche

Vooral winkels gericht op de woningmarkt, zoals de doe-het-zelf-zaken en de meubelwinkels, boekten een hogere omzet, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Volgens het statistiekbureau is al vijf jaar lang onafgebroken sprake van een hogere kwartaalomzet op jaarbasis. Een deel van de omzetstijging in het eerste kwartaal van dit jaar komt op conto van prijsstijgingen. Het volume lag 2,6 procent hoger dan een jaar eerder. In de non-foodbranche waren klusketens de sterkste stijgers. De doe-het-zelf-zaken boekten in doorsnee een 8 procent hogere omzet. Meubelzaken zagen de opbrengsten bijna 5 procent stijgen. Onder verkopers van levensmiddelen trokken vooral supermarkten de kar. Zij boekten in de eerste drie maanden van dit jaar een 2,7 procent hogere omzet vergeleken met een jaar eerder.

Dalers omzet

Speciaalzaken als slagerijen, groentezaken en kaaswinkels leverden aan omzet in. Verder viel vooral de stevige omzetdaling onder speelgoedwinkels (min 15 procent) op.

Online blijft groeien

Online winkelen bleef verder terrein winnen. Via het wereldwijde web werd door winkels 16,6 procent meer omgezet. De zogeheten multi-channelers, die verkopen via internet naast hun bestaande winkel erbij doen, wisten online bijna een kwart meer opbrengsten te genereren. Naast de omzet steeg ook het gemiddelde vertrouwen van detailhandelaren, geholpen door de positieve vooruitzichten.

Het bericht Omzet winkeliers blijft stijgen verscheen eerst op Nieuws.nl.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen