Beetje meehelpen aan een beter klimaat kan iedereen wel

Foto: Pixabay

Nieuw jaar, nieuwe ronde, nieuwe kansen, nieuwe voornemens. Het jaar begint altijd vol goede moed bij de meeste Nederlanders. Maar na twee weken is het grootste deel de voorgenomen verbeteringen alweer vergeten. En de rest van de enthousiastelingen is er na een maand echt wel weer klaar mee.

Dagelijkse patronen

Stoppen met roken, minder eten, starten met afvallen, niet meer drinken en gezonder leven. Zomaar wat goede voornemens waar we met een groot deel van Nederland traditiegetrouw op 1 januari mee beginnen. De meeste mensen zijn er na een maand echter weer mee gestopt. Wat je ook zou kunnen doen, is niet zulke drastische maatregelen nemen. Maar bepaalde patronen toepassen in je dagelijks leven.

Zwerfvuil

Zie je afval op de grond liggen? Kijk of je een prullenbak in de buurt ziet. Het is voor de meeste mensen namelijk een kleine moeite om het zwerfafval op te rapen en in de prullenbak te gooien.

Wandelen

Ga gewoon iedere dag eens een stukje wandelen of gewoon even naar buiten. Hoe lang? Wat moet ik buiten doen? Dat bepaal je lekker zelf. Maar als je iedere dag een frisse neus haalt, zul je merken dat je het na een tijdje ook best leuk zult gaan vinden. Het is goed je lichaam en je geest. Je krijgt er energie van, het is goed voor je weerstand en je kunt meer geconcentreerd verdergaan met waar je gebleven was.

Kom achter je scherm vandaan

Of het nu de laptop is, de tv, de computer of de telefoon. We zitten steeds vaker naar een scherm te kijken. Als je van meerdere dagen eens bijhoudt hoelang je naar een scherm kijkt, zul je zien hoeveel minuten dat eigenlijk op een dag is. Vooral alle kleine momenten bij elkaar opgeteld zorgen voor een hoop schermtijd. Voor je rust is het beter als je ook eens een papieren boek, krant of magazine leest. Of als je met iemand afspreekt, dit zonder gebruik van een telefoon te doen.

Vegetarisch of vegan

Wat je ook zou kunnen doen, is overstappen op een vegetarische of vegan leefstijl. Maar dit is voor veel mensen wel een heel drastische stap. Wat voor het verminderen van je CO2-afdruk al wel scheelt als je af en toe een geheel plantaardige maaltijd zou eten.

Elektriciteit en gas

Een kleine moeite in het gebruik van elektriciteit, is het tijdelijk verwijderen van stekkers. Een oplader die niet wordt gebruikt, maar wel in het stopcontact zit, verbruikt onnodig energie. Het is niet veel, maar doe je dit dagelijks bij 3 of 4 opladers scheelt het zeker wel. Tel daarbij de verminderde kans op brand door kortsluiting of te warme stekker bij op en je hebt een win/win-situatie. Minder verbruik van gas kan ook heel makkelijk in veel huishoudens worden toegepast. Als je een moderne, of iets minder moderne thermostaat hebt, kun je de warmtetijden van de verwarming programmeren. Heb je dit niet, dan kun je op momenten dat het niet warm in huis hoeft te zijn, bijvoorbeeld als je slaapt of weggaat, de thermostaat naar beneden draaien.

Minder kopen en als je dan toch wat koopt, het liefst tweedehands

Loop eens een rondje door je huis en kijk wat je allemaal in huis hebt. Welke dingen gebruik je eigenlijk nooit? Waarom zou je ze dan nog in huis hebben? Dit zelfde geldt voor het kopen van producten en ook voor kleding. Vraag jezelf bij iedere aankoop eens af of je het wel echt nodig hebt.