Click & Collect, of het helpt? 

Foto: Pixabay

Los van het gestuntel en de ruzie in Den Haag e.o. over wel of geen avondklok, worden hier en daar wat experimenten opgezet om te kijken wat mogelijk is in deze Coronatijd. En we doen allemaal mee, zonder dat we precies weten wat de consequenties zijn van een of andere openstelling op de verspreiding van het SARS-CoV-2 virus tijdens deze pandemie. Vaccineren en mondkapjes maar daarna blijft het gewoon hetzelfde, omdat we nog steeds niets of nauwelijks weten. 

Het enige wat we wel weten, is dat we met z’n allen behoorlijk Corona-moe aan het worden zijn, en tevens dat we steeds meer een Coronalook gaan krijgen. Laatst vroeg iemand of ik mijn baard liet staan – middels zo’n on-line vergadering – terwijl ik al jaren een baard heb, soms iets langer, dan weer wat korter, alleen hij wordt nu steeds grijzer, merkte ik laatst op.

Maar een kapper heeft nog geen click & collect uitgevonden. Toch wel jammer …

De winkels hebben de kans gekregen om click & collect toe te passen, maar als je de ondernemers mag geloven, is dat nog geen groot succes.

Wat wordt er eigenlijk bedoeld met Click & Collect? Eigenlijk is het simpel volgens een artikel in De Stentor: “ … Je koopt thuis een product bij een winkel, kiest een tijdslot en haalt het op de afgesproken tijd op bij de winkel. Niet in de zaak, maar bij de toonbank voor de ingang … “

De vraag natuurlijk hierbij is natuurlijk wat het verschil is tussen on-line bestellen en Click & Collect, volgens mij niet zo gek veel. Men moet iets bestellen op het internet – desnoods telefonisch – maar kan het daarna zelf gaan ophalen.

Het artikel lezend, kan men onmiddellijk zien dat de ondernemers niet echt warm lopen voor het systeem van Click & Collect, maar dat verschillende zaken het systeem toch maar hanteren. De redenen lopen uiteen van “ … om de winkel te luchten … “, om een praatje te maken en natuurlijk ook nog om wat te verdienen.

Alleen dat laatste valt toch wel tegen, zeker als de ondernemer (nog) geen internetsite heeft waarop gekeken kan worden naar de producten, zoiets als winkelen, maar dan online.

Maar ook met een site is het geen makkelijk iets. Voorbeeld: u wilt kleren bestellen, een nieuwe broek, hoe gaat u dan nu doen? Passen voor afrekenen zal niet meevallen; de kleur uitzoeken is in de winkel al een probleem, laat staan op een site.

Ander voorbeeld. Stel u bent op zoek naar een vaatwasser, dan ga je op zoek  naar een site. Omdat men de lokale ondernemers wilt steunen, wordt er natuurlijk gekeken naar de lokale specialist, maar krijgt men zo’n berg aan informatie, dat we er niet meer uitkomen. Dus maar even gaan bellen, en dan krijg je weer vele vragen over inbouw, afmetingen, aansluitingen en ga zo maar verder. En dan is er nog geen model uitgezocht, alleen de voorbereiding. Maar op de site staan vele tientallen voorbeelden en welke is beter of mooier, geef mijn portie maar aan fikkie.

Gelukkig zal dat geen Click & Collect bestelling gaan worden, maar een levering aan huis met inbouw is te hopen. Echter de ondernemers die op dit moment niets anders hebben dan dit systeem, zijn toch wel afhankelijk van wat wel of niet mogelijk is en dan moet ook alles nog afgehandeld worden op een tafeltje op straat. Wat een ellende !