Apeldoorn royaal aangekleed voor ‘koninklijk jaar’

Foto: ©Apeldoorn Partners

Ter ere van het koninklijk jaar in Apeldoorn, rondom de heropening van Paleis Het Loo, wordt de stad vanaf deze week voorzien van koninklijke aankleding.

Citydressing

De zogenoemde ‘citydressing’ is geïnspireerd op de vormen van de 17e-eeuwse barokke tuinen van Paleis Het Loo en zal door de stad te zien zijn op onder andere bomen, winkelruiten en grote gebouwen. In de week van 11 april worden de eerste uitingen zichtbaar in de stad.

Paleistuinen inspiratie voor stadsaankleding

Op 15 april heropent het historische deel van Paleis Het Loo haar deuren voor het grote publiek. Het is het startsein voor het koninklijk jaar van Apeldoorn en de Veluwe, waarvoor talloze ondernemers uit de stad en regio koninklijk aanbod – van koninklijk bier tot nieuwe dinerconcepten en bijzondere arrangementen – hebben ontwikkeld. Om de viering van het koninklijk jaar zichtbaar te maken in Apeldoorn, wordt de stad vanaf half april royaal aangekleed met ‘BIG BIJOUX’: sieraden voor de stad, geïnspireerd op een van de meest bijzondere in het oog springende elementen uit de stad: de tuinen van Paleis Het Loo.

In fasen

In de komende maanden zal de aankleding gefaseerd worden aangebracht, met als eerste locatie de Loolaan, waar 210 bomen worden voorzien van een barok boomsieraad. ‘Dat past naadloos bij de positionering van Apeldoorn als royale, groene stad’ aldus Claudi Groot Koerkamp, directeur van Apeldoorn Partners. In de volgende fases worden enkele opvallende panden en locaties – denk aan blinde muren, winkelruiten en koninklijke locaties – in Apeldoorn hieraan toegevoegd. De citydressing is in elk geval dit jaar en volgend jaar – als de ondergrondse uitbreiding van Paleis Het Loo opent – te zien in de stad.

‘Dat we dít in Nederland hebben’

De aankleding voor het koninklijk jaar wordt verzorgd door Studio VollaersZwart. Zij zijn hiervoor gevraagd door Apeldoorn Partners, verantwoordelijk voor o.a. de citymarketing van Apeldoorn. Het bureau uit Rotterdam is onder andere bekend van de aankleding rondom het Eurovisie Songfestival, de inauguratie van Koning Willem Alexander en 100 jaar de Stijl. ‘Toen wij werden uitgenodigd om een ontwerp te maken voor Apeldoorn zijn we meteen naar Apeldoorn en Paleis Het Loo gegaan om gevoel te krijgen bij de stad. In de tuinen van Paleis Het Loo was ik zó verrast dat we dit gewoon in Nederland hebben. Dat weten volgens mij nog veel te weinig mensen. De barokke vormen in de paleistuinen werden zo de basis voor ons ontwerp: een sieraad voor de stad’, aldus Madje Vollaers.

Zichtbare link naar het koninklijke DNA van Apeldoorn

De citydressing is in opdracht van Gemeente Apeldoorn uitgevoerd door Apeldoorn Partners, in nauwe samenwerking met ACEC en Paleis Het Loo. Claudi Groot Koerkamp, directeur van Apeldoorn Partners: ‘Naast de grote campagne die dit jaar gevoerd wordt in Nederland en Duitsland, willen wij dat bezoekers eenmaal hier ook in alles het koninklijke DNA van de stad zien en voelen. De citydressing benadrukt het koninklijke verleden van de stad, helpt ons om bezoekers van het paleis de stad in trekken en meer van Apeldoorn laten zien’.

Unaniem

Na pitches van verschillende lokale en landelijke partijen viel de keuze unaniem op het ontwerp van Studio VollaersZwart. Hun ontwerp was makkelijk te begrijpen, passend voor de stad en kan groots worden neergezet. Jasper van der Graaf, directeur van ACEC: ‘Er zijn kansen te over voor culturele verbijzondering van de buitenruimte van Apeldoorn. De heropening van Paleis Het Loo vormt hier een perfecte aanleiding voor. Kunstenaars als Madje Vollaers & Pascal Zwart zijn in staat om bijzondere artistieke projecten te verzinnen die grote onderscheidende waarde toevoegen. Ik hoop dat projecten zoals dit maatgevend gaan worden voor toekomstige initiatieven, die Apeldoorn positief op de kaart zetten.’

Meer nieuws

Voor meer nieuws kunt u Apeldoorn Nieuws toevoegen op uw social media kanalen. Ook kunt u lid worden van onze nieuwsbrief. En kunt u ons via push-meldingen op uw beeldscherm krijgen. Ook voor regionaal nieuws kunt u terecht bij de buren. Harderwijk Nieuws en Nunspeet Nieuws en Ermelo Nieuws. Adverteren kan natuurlijk ook! Adverteren op nieuwspagina op Facebook met meer dan 8500 volgers? Mail dan naar [email protected] of bel naar 06–36454332.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen