E-bikediefstallen nemen hand over hand toe: pas op voor fietsendieven met de Poolse sleutel

Foto: ©Still YOuTube

Fietsdiefstallen van E-bikes nemen steeds meer toe. De meeste aangiften hebben betrekking op e-bikediefstal op straat, maar ze worden ook gestolen uit woningen, garages, schuren en kantoorpanden. Dit betekent dat fietsendieven actief observeren waar we onze e-bikes stallen. Een tool die fietsendieven vaak gebruiken is de Poolse sleutel. Daarvoor waarschuwt de ANWB.

Poolse sleutel

De zogeheten ‘Poolse sleutel’, of powerkey genoemd, is speciaal ontworpen om ringsloten van fietsen open te breken. Het werkt als volgt: De Poolse sleutel wordt in het slot geslagen en na wat heen en weer gewrik, springt het ringslot open. Kinderlijk eenvoudig, helaas. Ondanks dat verschillende fietsmerken geprobeerd hebben een verbod te krijgen op de ‘Poolse sleutel’ is dat wettelijk onmogelijk. Hij is online verkrijgbaar vanaf 45 euro en de goedkope versie gaat al na een paar keer gebruik kapot. Maar hoe duurder de sleutel, hoe langer die meegaat.

Cijfers

In absolute cijfers worden inmiddels zo’n 22.593 aangiften per jaar gedaan van een gestolen elektrische fiets. En helaas lijken de aantallen toe te nemen. Zo erg zelfs, dat fietsverzekeraar Unigarant inmiddels heeft besloten geen verzekeringen meer af te sluiten voor zogenaamde fatbikes: de financiële schade is vele malen hoger dan de ontvangen verzekeringspremie, dat is niet vol te houden. Elektrische fietsen zijn zo populair dat ze op bestelling worden gestolen, zelfs uit schuren en garages.

Bescherming

Op dit moment is nog een enkel ringslot is bestand tegen de Poolse sleutel. Diefstal van je fiets minimaliseer je het beste met een ringlost in combinatie met een tweede slot. Beide voorzien van een ART-2-keurmerk of hoger. Als je goede ART-2-sloten gebruikt, is de kans groot dat eventuele diefstal door de verzekering wordt vergoed. Zet je fiets altijd in een bewaakte fietsenstalling of vast aan een fietsenrek of fietsnietje, en indien in jouw gemeente toegestaan; aan een hek, boom of lantaarnpaal.

Tips: voorkom een gestolen fiets

  • De eerste stappen, gratis en zo gebeurd. Noteer merk, model en framenummer van je fiets.
  • Nog makkelijker: maak foto’s van het framenummer, merk/model en van de fiets zelf, met eventuele accessoires erop. Zo kun je beter aantonen dat een fiets van jou is als hij ooit gestolen wordt en je aangifte doet.
  • Berg de gegevens met de aankoopbon ergens op waar je ze terug kunt vinden.
  • Waar je het framenummer van jouw fiets vindt? Kijk op de site van centrumfietsdiefstal.nl Staat jouw merk er niet bij? Kijk dan op de meest voor de hand liggende plekken, zoals die in de lijst staan.
  • Haal bij een e-bike altijd de accu (wanneer deze uit- of afneembaar is) uit je fiets als je die onbewaakt achterlaat.

Gratis en goedkope slimmigheidjes

Een goed uitgangspunt als fietsbeveiliging niet al te veel mag kosten: er is altijd wel een fiets in de buurt die aantrekkelijker is om te stelen dan de jouwe. Dat bereik je zo:

  • Gebruik een onopvallende, oude fiets voor korte, diefstalgevoelige ritjes.
  • Gebruik altijd twee sloten. Een ring- én een kettingslot. Maak je fiets met het kettingslot vast aan de omgeving, bijvoorbeeld het fietsenrek, een hek of een boom. Check altijd wat is toegestaan in jouw gemeente.
  • Koop een goedgekeurd ART-slot. De ART-kwalificatie van een slot geeft de diefstalbestendigheid aan. Verzekeraars accepteren voor fietsen een ART2-slot. ART3 is beter, maar vaak ook zwaarder en duurder.
  • Kies altijd voor een binnenstalling, zoals een bewaakte dagstalling én zet ’m op slot.
  • Op de fietsendrager van de auto moet-ie ook op slot.
  • Geen schuur? Hang de fiets aan haken in de gang of in het trappenhuis, eventueel takel je hem omhoog. Of zet ’m op het achterwiel, met het voorwiel in een haak hoog in de muur. Ga altijd eerst na of dit in jouw woning of wooncomplex is toegestaan in verband met brandveiligheid.
  • Zet de fiets met een kettingslot vast aan of in de schuur. Plaats bijvoorbeeld een muuranker of beugels met anti-inbraakschroeven.
  • Huur, bij gebrek aan een eigen schuur of garage, een plek in een bewaakte buurtstalling of fietstrommel én maak de fiets vast aan het fietsenrek.
  • Sluit een verzekering af en voorkom dat je achteraf te maken krijgt met onverwachte kostenposten.

Is je fiets toch gestolen? Doe altijd aangifte.

Na aangifte komen de gegevens van jouw fiets in het Fietsdiefstalregister, dat geraadpleegd wordt door onder meer politie, boas en fietsverkopers. Zeven procent van de gestolen fietsen wordt teruggevonden. Ook fijn: de fietsendief kan dan opgepakt worden. Beter nog, politie en justitie kunnen een criminele bende oprollen als deze aantoonbaar in bezit is van gestolen spullen. Door aangiftes krijgen gemeenten en de politie een beter beeld van fietsendieven en hun werkwijze. Ze kunnen dan ingrijpen, bijvoorbeeld met betere stallingsruimte of surveillance op plaatsen waar veel fietsen gestolen worden.

Track & tracezender? Ook aangifte doen!

Een track & trace-zendertje dat een gps-signaal verstuurt zorgt ervoor dat je fiets makkelijker is terug te vinden. Dieven hebben dan vaak maar kort plezier van jouw fiets, weet Peter van den Brink van opsporingsdienst FRIS. ‘Zodra een melding binnenkomt, bepalen we de locatie van de fiets. Hoe sneller de melding bij ons binnen is, hoe beter. Bij 77 procent van de meldingen kunnen we de gestolen fiets traceren en terugbezorgen bij de eigenaar.’ Het bericht E-bikediefstallen nemen hand over hand toe: pas op voor fietsendieven met de Poolse sleutel verscheen eerst op Zwolle.

Meer nieuws

Voor meer nieuws kunt u Apeldoorn Nieuws toevoegen op uw social media kanalen. Ook kunt u lid worden van onze nieuwsbrief. En kunt u ons via push-meldingen op uw beeldscherm krijgen. Ook voor regionaal nieuws kunt u terecht bij de buren. Harderwijk Nieuws en Nunspeet Nieuws en Ermelo Nieuws. Adverteren kan natuurlijk ook! Adverteren op nieuwspagina op Facebook met meer dan 8500 volgers? Mail dan naar [email protected] of bel naar 06–36454332.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen