COLUMN: TUSSEN BERG EN BOS

Geld uit de muur

Dat het slechts van korte duur zou zijn, was op voorhand al duidelijk. Toch was het wel een ongekende luxe. Zeker voor een wijk als Orden. Liefst twee geldautomaten van de Rabobank op een afstand van pak ‘m beet 30 meter van elkaar. Bij het oude en het nieuwe Ordenplein konden buurtbewoners de afgelopen weken geruime tijd op liefst twee plekken tegelijk hun geld uit de muur halen. 
Het oude apparaat in de muur bij het voormalige slijterijgedeelte van de Dekamarkt bleef in de aanloop naar de opening van het nieuwe winkelcentrum nog kortstondig in bedrijf. Gelijktijdig was een spiksplinternieuwe geldautomaat bij de al even spiksplinternieuwe Pizzeria & Grillroom Toren van Pizza al geïnstalleerd. 
De bevoorrechte Ordenaren konden zodoende kiezen! Zeg nou zelf, waar kan dat tegenwoordig nog? Met al die bankfilialen die sluiten en een afname van het aantal geldautomaten, komen de financiële instellingen toch al steeds minder tegemoet aan de behoeften en wensen van hun klanten. 
Die extra service in Orden kon dan ook vanzelfsprekend niet eeuwig blijven duren. Het moet niet te gek worden, natuurlijk. Anno 2014 moeten de mensen er wel wat voor doen om aan hun eigen geld te komen. Het gaat niet vanzelf. Vandaar dat de pret in Orden inmiddels voorbij is en de wijk langzaam over gaat tot de orde van de dag. Alleen bij de pizzeria kan nog worden gepind, de andere automaat zal eerdaags wel definitief verdwijnen, zo neem ik aan. 
Door de bank genomen laat de klantvriendelijkheid van banken in elk geval steeds meer te wensen over. Ik kan opnieuw de situatie in Orden wel aanhalen als voorbeeld. Een aantal jaren kon men op de hoek van de Germanenlaan en de Laan van Orden voor zijn bankzaken nog terecht bij een vestiging van de Rabobank. Dat persoonlijke contact is er tegenwoordig nauwelijks meer bij. Alles moet immers digitaal. Waar zouden we zijn zonder onze Random Reader? Zonder inlogcode kan weinig meer. De Rabobank staat daar overigens niet alleen in, bijna geen enkel dienstverlenend orgaan, de overheid voorop, staat z’n klanten nog fatsoenlijk met raad en daad te woord. Maar dat ter zijde.
Kostenbesparingen zijn aan de orde van de dag, personeelsbestanden worden drastisch ingekrompen. Het enige menselijke wat bij veel van dat soort instellingen overblijft zijn degenen die de veelvuldige internetstoringen moeten verhelpen en de zakkenvullers in de directies en raden van bestuur. Ook zo mooi trouwens, dat internetbankieren. Die banken hebben hun beveiliging slecht op orde en op het moment dat er online rekeningen worden geplunderd, willen ze hun klanten aansprakelijk stellen. Een typisch staaltje van Nederland op z’n smalst. Alleen de storingen krijg je er gratis bij…
Ach, die hoge heren bij zo’n bank bekommeren zich enkel om de hoogte van hun bonussen. In de meeste gevallen zijn ze hun geld niet waard, ondanks alle verontwaardiging daarover blijven ze wel uitermate bedreven in het vullen van hun zakken. Hoe meer ze beknibbelen op de uitgaven van de bank, hoe hoger hun gratificaties, zo zou je bijna gaan denken. De komende drie jaar schrapt de Rabobank 1240 banen. Al kan ik me nauwelijks indenken dat de heren in de top daar persoonlijk iets van zullen voelen in hun portemonnee. Beleidszaken, hè, dat stijgt gewone stervelingen zoals u en ik uiteraard ver boven het hoofd.  
Maar ik dwaal een beetje af, geloof ik. Ik keer liever terug naar Orden, daar zal ik me altijd het beste thuis blijven voelen. Voor met name ouderen en mensen die minder mobiel zijn wordt het in Orden echter steeds meer behelpen om hun bankzaken naar behoren geregeld te krijgen. Goed dan, één geldautomaat resteert. Maar waar moeten de oudjes uit de wijk bijvoorbeeld naartoe met hun betaalopdrachten, om maar iets te noemen. Tot voor een aantal jaren terug konden ze hun acceptgiro’s en overschrijvingsopdrachten aan de Germanenlaan afgeven of ter plekke in de brievenbus deponeren. 
Tegenwoordig moeten ze een reis afleggen door half Apeldoorn om hetzelfde te doen. Ik ben de afgelopen weken al drie keer vanuit Orden heen en weer gefietst naar de Marktstraat om voor mijn moeder van 77 een acceptgiro af te geven. En dat zal waarschijnlijk nog wel vaker moeten gebeuren. Zo’n Rabobank gaat er voor het gemak maar aan voorbij dat zelfs in 2014 niet iedereen een internetaansluiting heeft. 
De consument zoekt het maar lekker zelf uit. Who cares? Alsof een bank verantwoording draagt voor het betaalgedrag  van z’n clientèle. Alleen het idee al, hoe mensen zoiets in hun hoofd halen. 
Voor zo’n bank zou het daarom wel heel overzichtelijk worden wanneer de stad Apeldoorn in de nabije toekomst nog slechts één geldautomaat zou tellen. Dan kan de directie weer een aantal kantoren sluiten, zich ontdoen van dure werknemers en de kosten nóg verder reduceren. Die laatste geldautomaat op het Ordenplein kan dan ook worden verwijderd. Misschien een idee voor de Apeldoornse directie… Want waarom zou je makkelijk doen als het ook moeilijk kan?
RK

Reacties