Kees van Buuren brengt nieuw leven in businessnetwerk volleybalgrootmacht

Alle vrienden zijn winnaars bij Draisma Dynamo

ACHTER DE RECLAMEBORDEN
 
Door Rob Kruitbosch
 
Herman Brood en Henny Vrienten bezongen het ooit: wie wint heeft vrienden. Wie niet beter weet zou denken dat het legendarische gelegenheidsduo een ode uitbracht aan de volleyballers van Draisma Dynamo… Nou kan de twaalfvoudige landskampioen anno 2014 weliswaar nog steeds terugvallen op een meer dan behoorlijk aantal vrienden en begunstigers, het valt echter moeilijk te ontkennen dat Apeldoorns volleybaltrots zich in het succesvolle verleden door beduidend meer sympathisanten gesteund wist. Kees van Buuren, de energieke voorzitter van het businessnetwerk dat Dynamo’s topploeg in voor en tegenspoed bijstaat, stelt alles in het werk om oude tijden in Omnisport te laten herleven. In de optiek van Van Buuren zijn alle vrienden van Draisma Dynamo winnaars!
 
Met de volleybalsport op zich had hij niet bijster veel, geeft het Hoofd van de afdeling Kleinbouw van aannemingsbedrijf Draisma – en tevens hoofdsponsor en naamgever van het eerste mannenteam van Dynamo – eerlijk te kennen.“Ik vond volleybal op school al helemaal niks”, stelt hij lachend. Met zakenrelaties bezocht hij dan wel met zekere regelmaat wedstrijden van de Apeldoornse volleyballers, voor voetbalvereniging Robur et Velocitas spande Van Buuren zich wél actief in. Als jeugd- en vice-voorzitter timmerde hij danig aan de weg en droeg hij er aan bij dat de oudste lokale sportclub vol jeugdig elan de toekomst tegemoet kan treden.
 
Business
Peter de Vries, voorzitter van de Stichting Topvolleybal Dynamo, wist Van Buuren op het juiste moment te strikken. De een had juist besloten een stapje terug te doen bij zijn voetbalclub, de ander zocht een enthousiasteling om de ietwat stilgevallen businessclub weer aan de praat te krijgen. Van het een kwam zo het ander. Van Buuren: “Eén van de bestuursleden van de Stichting Topvolleybal Dynamo had een plan gemaakt. Daar had ik ook wel een mening over. Toen zei hij: goed, dan ben jij vanaf nu onze nieuwe voorzitter. Op die manier ben ik er in 2011 ingerold. Ik heb daarbij wel een duidelijke scheiding gemaakt tussen het hoofdsponsorschap en de businessclub. Ik bezit een passie voor besturen en organiseren. In zoverre maakt het weinig uit of je bij een voetbalclub of een volleybalclub zit. En dit betreft een businessclub. Bij de Vrienden van Dynamo gaat het mij om de business.”
 
Het post-Piet Zoomers-tijdperk hakte er flink in. In menig opzicht moest een stapje terug worden gedaan. “Toen Piet Zoomers stopte, is de businessclub wat ingezakt. In de toptijd hadden we, zo heb ik me laten vertellen, rond de 180 leden. Daarbij zaten veel relaties van Piet Zoomers. Op het moment dat ik erin stapte, waren er op papier nog 85 à 90 leden over, dat is zelfs gedaald tot 55. Momenteel zitten we weer op 62. En we zetten voor de nabije toekomst in op groei. Het zou mooi zijn wanneer de businessclub weer richting de 100 leden gaat. En waarom zouden we dat in Apeldoorn niet voor elkaar krijgen? Er is hier toch zeker bedrijvigheid genoeg!”, verheft de voorzitter van de Vrienden van Dynamo vol strijdlust zijn stem.
 
Bedrijfsbezoeken
Op alle mogelijke manieren proberen Van Buuren en zijn medebestuursleden het bedrijfsleven te activeren om bij Draisma Dynamo sport en zaken op een aangename en nuttige manier te combineren. De activiteitenkalender beperkt zich niet alleen tot het bezoeken van wedstrijden. “We proberen elke maand een activiteit te organiseren. Dat kan van alles zijn. Zelf vind ik de bedrijfsbezoeken het mooiste. We zijn naar de Mercedesfabriek geweest in Hamburg, naar Volkswagen in Hannover en hartstikke leuk was ook de excursie naar de Brillux verffabriek in Munster. Daar lieten ze ons niet alleen zien hoe ze de verf maken, maar ook hoe ze alles in logistiek opzicht aanpakken. Daarnaast houden we elk jaar een barbecue en een golfdag. Maar ook kleinschalige evenementen als “vriendenlunches of – ontbijten” zijn erg in trek.”
 
Van Buuren wijst ook vol trots op de vernieuwde website van de Vrienden en het fraaie, aan het begin van het seizoen verschenen businessmagazine. “We willen daarmee ook graag een podium bieden aan onze leden. We hebben dat magazine verstuurd aan 1000 bedrijven in de hele Stedendriehoek. De respons viel niet tegen. Wie wilde, hebben we op 5 november uitgenodigd bij die Europacupwedstrijd tegen Näfels. Nou, die mensen waren behoorlijk aanwezig, kan ik je wel zeggen… We zijn nu zelfs met een aantal van die bedrijven in gesprek.”
 
Europacupduels
De hoge opkomst van Vrienden en relaties bij de recente Europacupduels tegen het Zwitserse Näfels en het Turkse Istanbul BBSK stemt Van Buuren positief. Draisma Dynamo’s trouwste vriend kijkt verder dan het eigen ledenbestand. Van Buuren is er een voorstander van om de handen ineen te slaan met andere businessclubs. “Samen sta je sterk. Ik denk dat dat ook voor businessclubs geldt. Wat is er mooier dan de kring waarin je zit verder te vergroten? Laten we elkaar de business gunnen. Het is beter dingen samen te doen dan elkaar kapot te concurreren.”
 
www.vriendenvandynamo.nl
Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen