fit20 Apeldoorn en Marco Gomis vieren samen jubileum

Foto: fit20 Apeldoorn

Marco’s jubileum: 10 jaar, 1x per week, 20 minuten trainen Apeldoorn: fit20’s springplank naar wereldsucces.

Al 10 jaar samen bij fit20

Nieuwe klanten krijgen ze tegenwoordig bij de vleet, bij fit20 Apeldoorn. De twee vestigingen van de kleinschalige personal trainingstudio hebben er hun plek verworven. Dat lijkt in het heden bijna normaal gezien de snel toenemende populariteit van de formule in binnen- en buitenland, maar is het allerminst. Want fit20’s geboortegrond voert naar Apeldoorn, waar de pionierende eigenaresse Hilde Scherrewitz (37) sinds 2010 de stad wist te verbazen. Ze overleefde zakelijk, met ‘die ongeloofwaardige formule’, en viert deze week een tienjarig jubileum met haar eerste en nog steeds actieve klant, Marco Gomis (51). Een mijlpaal, voor beiden.fit20

Sceptisch

fit20 is een formule die scepticisme ontlokt bij velen die het niet kennen. Het is een vorm van personal training op afspraak en slechts één keer per week 20 minuten. Het herbergt de belofte in zich dat je er fitter, energieker en sterker van wordt. In die 20 minuten transpireer je niet en hoef je niet om te kleden. Met ruim 16.000 beoefenaars in binnen- en buitenland is het in het heden makkelijk om geïnteresseerden te overtuigen voor Scherrewitz en de negen personal trainers onder haar vleugels, waarbij zij kunnen leunen op ontelbare succesverhalen.

Sprong in diepe

Maar toen, tien jaar terug, startte ze kort na fit20 Zwolle de tweede vestiging van het volstrekt onbekende fit20. Ze was startend ondernemer. Ze was midden twintig. Ze besloot een 20 minuten-training te gaan verkopen in een tijdperk waarin de aanname nog was dat alleen drie keer in de week anderhalf uur sporten zin had. ‘Waar nu high intensity training -kort maar krachtig- door veel meer mensen wordt omarmd en de effecten door specialisten worden geroemd, was dat toen even anders’, zegt ze met gevoel voor understatement. ‘Men keek me gek aan, ook in mijn nabije omgeving. Ik kon niks anders dan er geloof in de training en een forse dosis enthousiasme in gooien. Het mooie is dat veel sceptische mensen nog een andere eigenschap hebben: ze zijn nieuwsgierig. Fit worden in twintig minuten, zou het echt?’

Overtuigd

Iets vergelijkbaars denkt Marco Gomis, die in het voorjaar van 2010 bij fit20 Apeldoorn binnenstapt. Hij is sportief, maar met een gezin en drukke baan kan hij niet hele weekenden op tennisbaan en hockeyveld vertoeven. Hij wil iets makkelijk implementeerbaar in zijn week. Sceptisch (‘en nieuwsgierig’) meldt hij zich voor een proefles, waarna hij het een kans geeft. ‘Ik besloot ervoor te gaan, en merkte snel de impact. Mijn rugklachten zijn verdwenen. Als ik in de tuin werk, merk ik dat alles makkelijker gaat. Conditioneel ben ik sterk vooruit gegaan, wat ik merk bij traplopen en skiën.’

fit20’s evolutie

En zo is hij tien trainingsjaren verder, waarin hij fit20 Apeldoorn zag evolueren. Van één personal trainer -tevens eigenaresse- werden het er tien. De coaching professionaliseerde als gevolg van alle door fit20 ontwikkelde interne opleidingen en de middelen werden in de loop der jaren verrijkt met onder meer specifiek ontwikkelde sensoren. De pionierende formule ontwikkelde zich in straaljagervaart. Na Apeldoorn ging fit20 letterlijk de wereld in. Van steden als Amsterdam, Rotterdam en Utrecht naar landen als Frankrijk, Duitsland, België, Nieuw-Zeeland, Verenigde Staten en Qatar. Gomis pionierde net zo hard mee als eigenaresse Scherrewitz, maar kreeg zijn bevestiging van fit20’s waarde niet alleen met zijn versterkte rug. ‘Nee, ik vind de groei en grootte van het bedrijf in z’n algemeenheid een bewijs dat het werkt. Niet alleen voor mij, maar voor duizenden anderen.’

Het werkt

Scherrewitz gaat verder: ‘De jongste is bij ons 17 jaar, de oudste 95. De één heeft geen tijd om te sporten, de ander is herstellend van een klacht of ziekteproces en weer een ander doet het ter ondersteuning van een andere sport. De gemene deler is dat het resultaat biedt aan hen allen.’ Scherrewitz transformeerde van een onervaren onderneemster tot één van de succesvolste franchise-ondernemers. Ze wordt door de franchisgever ingezet om nieuwe fit20-landen te helpen bij de opstart. ‘Bijzonder om dan duizenden kilometers van huis mijn ervaringen in te zetten, om het te helpen slagen in bijvoorbeeld Nieuw-Zeeland’, zegt ze erover.

Van één naar twee

Ondertussen timmert ze zelf aan de weg in Apeldoorn, waar ze in 2016 een tweede vestiging opende. Ze heeft een stip op de horizon, om één procent van de Apeldoorners te trainen. Dat zou haar tien jaar geleden gestarte droom vervolmaken, zegt ze. ‘Mensen gezonder maken en een positieve impact hebben, het verschil zijn tussen de fiets en de rollator.’ Op termijn gaat ze een derde vestiging openen, en proberen om bij één of twee grote bedrijven inpandig een fit20-studio te starten. Uitdagend, zegt ze. ‘Maar allemaal veel eenvoudiger dan tien jaar geleden, toen ik startte en Marco mij op weg hielp door zich in te schrijven. Dankzij mensen als hij heb ik met fit20 Apeldoorn bestaansrecht opgebouwd. Wat wel blijkt uit de vele starters die nu nog actief zijn. Ons verloop is minimaal, met dank aan het resultaat en de persoonlijke aandacht.’ Gomis onderschrijft dat laatste. Hij zal fit20 Apeldoorn niet verlaten. ‘Stoppen? Dat is nog nooit bij me opgekomen. Dit doe ik, dit houd ik vol, dit blijf ik doen tot in lengte van jaren.’

Meer nieuws

Voor meer nieuws kunt u Apeldoorn Nieuws toevoegen op uw social media kanalen. Ook kunt u lid worden van onze nieuwsbrief. En kunt u ons via push-meldingen op uw beeldscherm krijgen. Ook voor regionaal nieuws kunt u terecht bij de buren. Harderwijk Nieuws en Nunspeet Nieuws en Ermelo Nieuws. Adverteren kan natuurlijk ook! Adverteren op nieuwspagina op Facebook met meer dan 8500 volgers? Mail dan naar [email protected] of bel naar 06–36454332.