Hoe is het ondertussen met de Emmaschool?

Na de korte brand met name in het kopieerapparaat werd de school voor langere tijd onbruikbaar. Het roet dat bij de brand vrij kwam kon zich door de uiterst fijne structuur van roet door de hele school verspreiden en overal doordringen. Roet is fijner dan fijn stof, beiden een ernstige ziekteverwekker. Roet bindt ook zware metalen aan zich wat de risico’s op ernstige ziekte alleen nog doet toenemen.

Werkzaamheden

Wie langs de school komt ziet een verlaten plein en een praktisch lege school. Er is en er wordt nog steeds veel werk verzet om de kinderen en het personeel zo snel mogelijk weer naar hun eigen vertrouwde school te kunnen laten gaan.

Het roet is onder andere in de plafondplaten gaan zitten, die moesten daarom vervangen worden in de hele school. Het schiet gelukkig goed op! De lege ruimten ogen weer fris en grote apparaten hebben de school met een ozonbehandeling van de brandlucht afgeholpen. Aan de kleuterkant staat het meubilair van de school hoog opgestapeld. Het meubilair kon door specialistische reiniging gered worden.

Eigendommen

De kinderen konden aangeven wat zij heel erg graag uit hun laatjes wilden terughebben. Niet alles mocht of kon terug. Er zijn afspraken gemaakt over het terugkrijgen van spullen of over het vervangen ervan. De lievelingspen is bijvoorbeeld vervangen door een nieuwe pen, daar zijn vergoedingen voor gegeven. Voor papier met emotionele waarde is een andere oplossing bedacht: plastificeren! Het was natuurlijk allemaal erg vervelend en naar maar het is tot ieders tevredenheid opgelost.

Naar school met de bus

De kinderen gaan nu nog allemaal met bussen naar de opvanglocatie aan de Warenargaarde. Na de meivakantie wil men graag weer terug naar de Thorbeckestraat. In het begin was het erg leuk met de bus naar school, maar nu is het wel weer genoeg! Het reizen met de bus is vermoeiend en het schoolreisjegevoel is eraf. Voor de kinderen is de brand al weer wat langer geleden.

Afronden en een frisse start!

Het personeel staat opnieuw een vermoeiende periode te wachten. Zij hebben een belangrijke rol in het naadloos laten aansluiten van de gang van de ene naar de andere school. Een proces waarin van alles gebeurt dat aan de kinderen zo goed als voorbij zal gaan. Als ze weer voor het eerst de volledig gereinigde school binnen komen stappen ze hun eigen, door de leerkrachten opnieuw ingerichte lokalen binnen. Pas dan kan deze periode echt afgesloten gaan worden door iedereen.

Reacties